Nyheter

Tor-Erik er test-sjåfør

Distribusjon
image

Omexom jobber innenfor hele verdikjeden av energi-distribusjon. Da skulle det bare mangle at vi ikke tar i bruk elbiler og el-varebiler.

Omexom jobber innenfor hele verdikjeden av energi-distribusjon. Da skulle det bare mangle at vi ikke tar i bruk elbiler og elvarebiler. Tor-Erik Hovik på avdeling distribusjonsnett Oslo er en av test-sjåførene på nye Maxus Deliver-3 varebil.

– Jeg er egentlig diesel-mann. Dette er den første elbilen jeg disponerer og bruker, sier Tor-Erik Hovik som er gravemaskinsjåfør på avdeling distribusjonsnett. For tiden jobber han på Hosle i Bærum der luftspenn skal erstattes med kabler i bakken.
– Etter to ukers bruk begynner jeg å komme inn i lade-modus. Med elvarebil må arbeidsdagen planlegges litt annerledes. I min jobb bruker jeg varebilen til å frakte verktøy og utstyr til gravemaskinen. Det er relativt tungt, så jeg er spent på hvordan dette vil påvirke rekkevidden når det blir skikkelig vinter og kaldt, sier Tor-Erik.

Omexom bruker El-biler

Omexom Norge går gradvis over til el-drift på kjøretøy, der det er mulig å formålstjenlig.
– Foreløpig er rekkevidde en utfordring for beredskap. Det er jo tross alt vi som rykker ut når strømmen er borte… Og vi har til dels mye tungt utstyr som også påvirker rekkevidden. Men selv om det er flere utfordringer med el-varebiler ønsker vi å teste det som er kommet på markedet allerede. Spesielt i bynære strøk vil dette være et alternativ for oss. Kundene våre krever det dessuten, og vi ønsker å drive en bærekraftig utvikling sammen med dem, sier avdelingsleder Kjell-Erik Johansen.
Avdelingen har pr. to Maxus Deliver-3 varebiler. Totalt har Omexom Norge i dag 6 elvarebiler og 9 elbiler (personbiler).
– Vi kommer til å få mange flere, og vinteren vi har foran oss vil gi svært nyttig brukerinfo om hvordan vi kan tilrettelegge bilbruken vår i forhold til arbeidet vi utfører, sier Johansen.